Mijn succesgewoonte voor direct zelfvertrouwen – Ochtendritueel

Heb jij last van chronische onzekerheid? En merk je dat je hele leven, inclusief je liefdesleven daaronder lijdt? Dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn vele manieren om je zelfvertrouwen te trainen. In dit blog wil ik een van de manieren met je delen, die mij veel zelfvertrouwen heeft gegeven. Mijn ochtendritueel.

 

Soms heb je van die dagen dat je je het liefst zou verstoppen. Je bent ervan overtuigd dat je het niet waard bent. Je hebt ook niet echt veel bevestiging gekregen de laatste tijd. Niemand flirt met je. Dates heb je ook niet zo vaak. Niemand geeft jou veel aandacht… Zo weinig bevestiging kan je zelfvertrouwen een behoorlijke knauw geven. Waardoor je je nog verder terugtrekt.

Eenzame dagen worden eenzame weken, worden maanden en soms zelfs jaren. Dat gevoel van helemaal verstoken te zijn van liefde kan op den duur zelfs normaal gaan voelen. Alles went.

Maar ik verzeker je: dat is niet normaal. Iedereen heeft gewoon recht op een overvloed liefde in zijn leven, dus ook jij. Maar het is heel dom en onaantrekkelijk om die liefde van anderen te verwachten, zeker als je geen liefde voor jezelf hebt.

Gelukkig kun je deze negatieve spiraal zelf omkeren. Jij bent de enige die dat kan doen, omdat niemand anders het voor je gaat doen. Ik ga je daarbij helpen.

 

Hoe zet je de knop om?

Het begint bij zelfvertrouwen. Je goed voelen over jezelf. Als je dat weer ervaart, kunnen anderen het ook voelen bij je en wordt het voor hen een stuk makkelijker om van jou te houden.

Maar hoe zet je die knop om als je je pijnlijk onzeker voelt? Aan zweverige adviezen zoals ‘volg je hart’ heb je helemaal niks. Daarom geef ik je hier mijn favoriete schakelaar die je om kunt switchen naar standje ‘zelfverzekerd’ als je je onzeker voelt.

Zelf merk ik het verschil niet alleen in hoe veel lekkerder ik in mijn vel zit. Ik merk vooral dat er veel meer en veel leukere mensen met me willen connecten, en op een dieper level dan anders.

 

Sta vroeg op en doe een vaste ochtendroutine

Misschien voel je veel weerstand bij deze switch. Waarom zou je nog vroeger opstaan dan je al doet? En ‘ochtendroutine’ klinkt als repetitief huiswerk. Toch kan ik je verzekeren dat deze tegen-intuïtieve oefening je goede gevoel over jezelf een enorme boost geeft.

 

Hoe mijn ochtendroutine mij meer zelfvertrouwen heeft gegeven

Als ondernemer kan ik lekker iedere dag uitslapen. Ik heb geen baas voor wie ik vroeg klaar moet staan. Klinkt als het paradijs, niet? Dat was het niet. Integendeel. Ik werd lui. Mijn energie was beneden pijl van het vele slapen en ik moest overdag vaak ook nog een siesta houden. Mijn gewicht nam toe, omdat ik niet sportte en makkelijk naar snelle snacks greep voor een klein momentje van bevrediging. De hele ochtend kreeg ik geen werk gedaan en begon vaak pas op gang te komen na drieën in de middag. Mijn productie lag laag, terwijl ik zoveel heb te geven.

Ik merkte dat ik ongelukkig werd en dat ik me slecht over mezelf begon te voelen. Ik voelde me onaantrekkelijk. Zelfs mijn relatie ging er onder lijden, omdat ik kribbig naar mijn lief toe werd.

Ik was het zat en ging iets nieuws proberen. Wat zou er gebeuren als ik zonder reden iedere dag om 7 uur opsta, ga sporten en mediteren, en om 9 uur al klaar ben om mijn werk te doen? Dat ben ik gewoon maar gaan doen. Drie maanden later voel ik me energieker en productiever dan ooit. Ik heb meer lef dan anders en er komen allemaal interessante mensen op mijn pad die het leuk vinden om zich aan mij te verbinden.

 

Die ochtendroutine kost me weinig moeite. Het geeft iedere dag een kick-start en mijn hele leven is er beter van geworden. Ik voel me beter over mezelf, mijn lichaam is sterk geworden, ik heb meer liefde om te geven, mijn relatie is stukken beter geworden en ik zie er beter uit.

En dat allemaal door de wekker twee uur vooruit te zetten.

Voel je weerstand bij deze methode? Mooi. Dan weet je dat je iets heel goeds te pakken hebt. Geef het eens een testritje en zie hoe het bevalt. Je hebt helemaal niks te verliezen en als je na een week van dagelijks vroeg opstaan, je slechter voelt dan ooit, stop je er gelijk weer mee.

 

Dit is hoe je het doet

 

1. Sta een uur eerder op dan normaal

 

Misschien moet je voor je werk al heel vroeg uit de veren. Ik daag je uit om een uur eerder op te staan dan je normaal al doet. Geen ochtendmens? Wat je daarbij kan helpen is om ‘s avonds een uur eerder naar bed te gaan.

 

2. Creëer een optimale ochtendroutine

Stel een dagelijks ritueel samen, waarvan je weet dat het je leven upgrade als je het dagelijks beoefent. Zoals sporten. De eerste paar keer zul je nog geen resultaten zien behalve flinke spierpijn. Maar na een maand zul je merken dat je je er veel beter door voelt.

Zelf mediteer ik iedere ochtend 20 minuten. Ik ben gestopt met keihard proberen aan niks te denken, behalve mijn ademhaling. Dat werkte gewoon niet voor mij. In mijn meditatie beoefen ik meer zinvolle dingen zoals dankbaarheid, vergeving en visualisaties. Deze oefeningen trainen dagelijks mijn vertrouwen en geven me in de basis gewoon een heel goed gevoel over mezelf.

 

3. Lees je in

Voor het samenstellen van jouw ideale ochtendroutine is veel goede literatuur te vinden. Waar te beginnen? De boeken waar ik zelf veel aan gehad heb zijn The Miracle Morning van Hal Elrod en The Code of the Extraordinary Mind van Vishen Lakhiani. Het eerste boek helpt je bij het samenstellen van een complete ochtendroutine. In het andere boek staat een fantastische meditatie, ontworpen om het allerbeste uit jezelf te halen.

Voor je lichaamsbeweging kan ik je The 4-Hour Body van Timothy Ferriss aanraden.

 

4. Begin gewoon

Zorg dat je de oefeningen uit deze boeken in je leven implementeert, zodat je niet terugvalt op uitslapen of je gebruikelijke gewoontes die op den duur je zelfvertrouwen alleen maar naar beneden trekken.

En stel jezelf een doel: doe dit voor minimaal 30 dagen en vergelijk je zelfvertrouwen met toen je begon. Laat het me weten in de reacties. Dat zou ik geweldig vinden.

 

Gratis online training:

25 succesgewoontes voor direct zelfvertrouwen

Mijn ochtendritueel heeft ontzettend goed gewerkt om het beste uit mezelf te halen, en daarmee ook de wereld om me heen positief te beïnvloeden.

Maar er zijn nog 24 andere manieren die je enorm kunnen helpen om de beste, meest aantrekkelijke versie van jezelf te worden. Ik deel deze succesgewoontes aanstaande maandagavond in mijn online training ‘25 manieren voor direct zelfvertrouwen’. Ook al pas je er maar 1 van die 25 in je leven toe, je zult merken dat je zelfvertrouwen direct omhoog schiet, waardoor het veel makkelijker wordt om leuke vrouwen te benaderen.

De succesgewoontes zijn laagdrempelig en direct praktisch toe te passen in je leven. Geen doorzichtige pick-up trucjes, geen zweverige levenslessen. Gewoon down-to-earth toepasbare acties.

 

Als je bij deze gratis online training wilt zijn op maandag 4 juni, schrijf je dan nu hier in.

 

Mijn vraag aan jou

Zou je iets willen delen met me? Wat doe jij om jouw zelfvertrouwen direct te boosten? Deel het in de reacties. Jouw tip voor zelfvertrouwen is namelijk ook ontzettend nuttig voor de andere lezers. Bedankt!

 

Showing 6 comments
  • Marc
    Beantwoorden

    Na een eerste ervaring, wil ik meer gaan doen met ijsbaden, de Wim Hof-methode. In het ijskoude water kun je niet anders dan je focus leggen op je ademhaling en het toelaten van de kou. Het is daarmee niet alleen een goede meditatie die je immuunsysteem versterkt, maar het helpt ook mee het zelfvertrouwen te verhogen.

    • Klazien
      Beantwoorden

      Geweldige tip, Marc! Misschien dat ik dat zelf ook een keer ga doen.

      • Marc
        Beantwoorden

        Dan kun je het beste eerst beginnen met koud douchen natuurlijk, een echt frisse start van de dag, ha, ha.

  • Bart Van den Bosch
    Beantwoorden

    Mooi verhaal en als zelfstandig ondernemer herken ik dat het lastig is om te beginnen als je even je dag niet hebt (of harde deadlines). Ik had een tijd een ochtendroutine, maar ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Dit verhaal is een goede aanleiding om die weer op te pakken en op te frissen.

  • Luuk van Huët
    Beantwoorden

    Hey Klazien,

    Fijn dat het voor jou zo goed heeft gewerkt, maar je gaat voorbij aan het feit dat niet iedereen in staat is om zijn/haar biologische klok dusdanig te manipuleren. Voor avondmensen/nachtmensen wiens ritme daar van nature op is ingesteld, kan dit advies averechts werken en zelfs ongezond zijn. Lees bijvoorbeeld dit artikel: http://www.bbc.com/capital/story/20171114-why-you-shouldnt-try-to-be-a-morning-person

    Ik zou daar even een disclaimer voor inbouwen, voordat een avondmens dit advies opvolgt en zichzelf in de kreukels werkt en jou de schuld daarvan geeft.

    Verder, keep up the good work!
    Liefs,
    Luuk

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hee. Hoi.

Heb je een vraag? Of wil je me iets anders laten weten? Stuur me dan een klein berichtje en ik zal je zo snel mogelijk beantwoorden.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search